Szakzáróvizsga-tételek az
Irodalomtanítás elmélete című tárgyból a
kredites hallgatók számára
1. Iskolaszerkezet, iskolafogalom, irodalomtanítás. Az „irodalom” tantárgy kialakulásának történeti folyamata Magyarországon
2. Irodalomtanítási stratégiák a világban a harmadik évezredben az alap tendenciák összefoglalásával és egy rendszer (angol, francia, német, orosz, svéd, japán, izraeli, egyesült-államokbeli, nemzetközi érettségi) bemutatásával
3. A 2005 szeptemberétől érvényes tantervi szabályozás elméleti és gyakorlati problémái: nemzeti alaptanterv, helyi tanterv, egyéni tanterv, tematikus terv
4. Az életmű tanításának irodalomtudományi, pedagógiai-pszichológiai és módszertani problémái Petőfi vagy Arany vagy Ady vagy Babits vagy Kosztolányi vagy József Attila pályája kapcsán
5. Az irodalomóra mint hermeneutikai szituáció (egy „látásmód”-ot reprezentáló tanítási egységben)
6. Az irodalomismeret fogalma, összetevői; motivációs technikák Csokonai vagy Berzsenyi vagy Kölcsey-portré tanítása során
7. Irodalmi paradigmák napjainkban. A kortárs irodalom szerepe az irodalomtanításban Orbán Ottó vagy Esterházy Péter vagy Tandori Dezső vagy Parti Nagy Lajos vagy Nagy Gáspár műve(i) alapján
8. Az irodalmi ismeret. A műismeret biztosításának és ellenőrzésének lehetőségei az irodalomtanításban Szophoklész vagy Shakespeare vagy Katona József vagy Madách Imre vagy Örkény vagy Spiró egyik drámai művének tárgyalásakor
9. Az irodalmi ismeret. A történeti ismeretek (művelődés-, alakulás-, befogadás- és irodalomtörténet). A történetiség példája a Balassi „portré” tanításával
10. Az irodalomtanítás és irodalomtanulás módszere (evokáció, jelentésértés, reflexió). A módszer alkalmazása. Kölcsey Himnusz vagy Petőfi Itt benn vagyok a férfikor nyarában…, vagy Arany Szondi két apródja vagy Ady A vár fehér asszonya vagy Babits Esti kérdés vagy Kosztolányi Boldog szomorú dal vagy József Attila Tiszta szívvel c. műve alapján
11. Irodalomtanulási technikák (grafikus, szervező, pár-és csoportmunka, vita Vörösmarty Szózat vagy Radnóti Hetedik ecloga vagy Dsida Nagycsütörtök című verse vagy egy 19-20. századi regény tanítása során
12. Kompetencia -, készség – és képességfejlesztés. Az összehasonlító elemzés tanításának lépései. Babits Mihály A gazda bekeríti házát vagy Arany János és Orbán Ottó Vojtina-versei vagy Radnóti és Pilinszky egy-egy alkotása alapján
13. Műelemzési iskolák a tanításban: Szilágyi Domokos Héjjasfalva felé c. versének tanítása közben
14. Az irodalom határterületei: filmolvasás, kreatív dráma, kreatív írás, populáris regiszter, regionális kultúra az irodalomórán – az egyik problémakör részletes kifejtésével
Budapest, 2006. márc. 20. Sipos Lajos
egyetemi tanár