Irodalomelmélet és
irodalomtanítás (szakszeminárium)
A. ép.
III. em. 334-es szoba – csüt. 14.00-15.30
Domonkos Péter (20-5777-873;
domonkos.peter@freemail.hu)
Jelentkezés: szept. 8-án és
15-én
A
kurzus célja, hogy műelemzésekkel mutassa be, miként érvényesíthető a kortárs
irodalomelméleti iskolák szemléletmódja a középiskolai oktatásban.
Tematika
és olvasmányjegyzék:
1. Bevezetés: Paul de Man:
„Ellenállás az elméletnek” in Szöveg és
interpretáció (szerk.
2. Strukturalista műértelmezés
I.: Michael Riffaterre: „Költői struktúrák leírása: Baudelaire A macskák című költeményének kétféle megközelítése” (1978)
in Bókay Antal –
3. Strukturalista műértelmezés
II.: a) (amennyiben
a résztvevők olvasnak angolul):
Michael Riffaterre: „Sylleptic symbols: Rimbaud’s ’Mémoire’” in Nineteenth-century French poetry.
Introductions to close reading edited by Christopher Prendergast, Cambridge
U.P., Cambridge – New York – Port Chester – Melburne – Sydney, 1990, 178-198. b) (ha a résztvevők nem olvasnak angolul) Michael
Riffaterre: Az intertextus nyoma,
Helikon, 1996/1-2. 67-81. (Mallarmé: Charles
Baudelaire síremléke)
4. Hermeneutika I.: Hans-Georg Gadamer: Rainer
Maria Rilke létmagyarázata (Romano Guardini könyvéhez), Enigma, 31. szám,
2002 (Az érdeklődők Guardini könyvét is megtalálják magyarul: Romano Guardini: „Sehol világ, csak belül…” Rainer Maria
Rilke Duinói Elégiáiról, Új Ember Kiadó, Bp., 2003)
5. Hermeneutika II.: Hans-Georg Gadamer: Értelem
és az értelem elrejtése Paul Celan költészetében, Pannonhalmi Szemle 1993
I/1, 69-76. (Az érdeklődők A posztmodern
irodalomtudomány kialakulása című, Bókay, Vilcsek, Szamosi, Sári
szerkesztette szgy.-ben is olvashatnak Gadamertől Celanról – Osiris Kiadó, Bp.,
2002, 245-261.)
6. Recepcióesztétikai
műértelmezés: Hans Robert Jauss: „A költői szöveg az
olvasás horizontváltásában (Baudelaire: Spleen II.)” in uő.: Recepcióelmélet – esztétikai tapasztalat –
irodalmi hermeneutika, Osiris Kiadó, Bp., 1997, 320-372. (Az érdeklődők a
kötet 407-430. oldalán Paul de Mannak a Spleen-tanulmányt
is érintő Jauss-kritikáját is olvashatják.)
7. a) Amennyiben a résztvevők
olvasnak angolul: műértelmezés az
„olvasói válasz”-elmélet (reader response theory) jegyében: Roger D. Sell: „The
difficult style of The Waste Land: a
literary-pragmatic perspective on modernist poetry” in Twentieth-Century Poetry edited by Peter Verdonk, Routledge, London
and New York, 1993 b)
Ha a résztvevők nem olvasnak angolul, még egy elemzés következik Jausstól: Egy posztmodern esztétika védelmében (Italo
Calvino: Ha egy téli éjszakán egy utazó) in uő. id. mű, 236-268.
8. Dekonstruktív műértelmezés I.: Paul de Man: „Trópusok (Rilke)” in uő.: Az olvasás allegóriái, Szeged, 1999,
35-80.
9. Dekonstruktív műértelmezés
II.: a) (ha a
résztvevők olvasnak angolul):
Jonathan Culler: „Intertextuality and interpretation”: Baudelaire’s
’Correspondances’” in Nineteenth-century
French poetry. Introductions to close reading edited by Christopher
Prendergast, Cambridge U.P., Cambridge – New York – Port Chester – Melburne –
Sydney, 1990, 118-137. b) Ha a résztvevők
nem olvasnak angolul: Paul de Man: „Antropomorfizmus és trópus a lírában” in uő.: Olvasás és
történelem. Válogatott írások, Osiris Kiadó, Bp., 2002, 369-394.
(Baudelaire: Kapcsolatok)
10. Feminizmus I.: Pierre Bourdieu: Férfiuralom, II. fejezet, A rejtett állandók felidézése,
Napvilág Kiadó, Bp., 2000, 63-88. (Virginia Woolf: A világítótorony)
11. Feminizmus II.: Rita
Felski: A maszkulinitás álcázása: a
femininné tett írás, Kalligram, 2002 szeptember, 30-54. (Joris-Karl
Huysmans: A különc)
12. Posztkolonialitás: a) Mutlu Konuk Blasing: Politics and Form in Postmodern Poetry,
Cambridge U.P., Cambridge – New York – Melbourne, 1995, 67-78. és 88-90.
(Elizabeth Bishop költeményei) b) Ha a
résztvevők nem olvasnak angolul: Gula Marianna: „Van olyan jó, mint bármelyik hülye darab a Queen’s Royal Színházban”: A nemzet paródiája James Joyce Ulyssesének „Küklopsz”-fejezetében, Filológiai
Közlöny, 2003/1-4., 95-115.