Az irodalomtanítás elmélete
(Szakzáróvizsga-tételek is)
A folyamatos szemináriumi munkát és a félév végén az
alább következő témakörök meghatározott részéből külön beszámolót kívánó
tanegység egyszerre szeretne elméleti és gyakorlati ismereteket nyújtani.
Összefoglalja az irodalomtanítás általános kérdéseit és a gyakorlóiskolai
tanítás megkezdéséhez szükséges tudnivalókat: szól a nemzeti alaptanterv, a
helyi tanterv és az egyéni tanítási program viszonyáról, a tanterv- és
óravázlat készítéséről, az irodalomóra irodalomtudományi,
pedagógiai-pszichológiai és módszertani vonatkozásairól, az irodalomóra
megszervezésének és vezetésének tudnivalóiról, az iskolai munka területeiről. Ugyanakkor
közös gondolkodásra is invitál. Demonstrálni szeretné, milyen irodalomtudományi,
irodalomtörténeti , pszichológiai, pedagógiai, és
egyéb szempontok érvényesülhetnek a tananyag megválasztásában, az anyag
megszerkesztésében, a tanításban.
Témakörök
1. Az „irodalom” tantárgy kialakulásának történeti folyamata Magyarországon. Iskolaszerkezet, irodalomfogalom, irodalomtanítás
2.
Irodalomtanítási stratégiák a harmadik évezredben egy rendszer (angol,
francia, német, orosz, svéd, japán, izraeli, egyesült államokbeli, nemzetközi
érettségi) részletes bemutatásával
3.
A 2005 szeptemberétől érvényes tantervi szabályozás elméleti és
gyakorlati problémái: nemzeti alaptanterv, helyi tanterv, egyéni tanítási
program. Az irodalomtanítás „tantárgy feletti” céljai. Az irodalomtanár
személyisége
4.
Az irodalomóra irodalomtudományi, pedagógiai-pszichológiai és
módszertani kérdései. Egy életmű tanításának problémái Petőfi vagy Ady vagy József Attila pályája kapcsán
5.
Azonos és eltérő vonások az 1–6. és a 7–12. osztály tanításában.
6.
Az iskolai szövegelemzés főbb módszertani lehetőségei. Az explication
de texte, a strukturalista elemzés,a hermeneutika és
irodalomtanítás. Hermeneutikai eljárás Szilágyi Domokos Héjjasfalva felé című
versének tanítása során
7.
Műelemzés és műértés viszonya Kosztolányi Dezső Boldog szomorú dal című versének tanításában. A történetiség
fogalma az irodalomtanításban
8.
A drámai műnem tanítása tanítása a 9–12. osztályban
9.
Kompetenciafejlesztő eljárások az Arany- vagy Kosztolányi- vagy Babits-éltemű
tanítása során
10.
Az ismeret fogalma az irodalomtanítási folyamatban. Az ismeretek
megszilárdításának módszerei. A lehetőségek demonstrációja a kortárs magyar
irodalom tanításakor szervezhető órákon
11.
Az irodalom, az anyanyelv és a nyelvtanítás kapcsolata Janus Pannonius
vagy Goethe vagy Puskin vagy Verlaine vagy T. S. Eliot
egy verse kapcsán
12.
Az irodalomóra előkészítése és tervezése. Az irodalom és más művészetek
kapcsolata az irodalomtanításban a klasszikus modernség korszakáról szervezhető
órákon
13.
Ellenőrzés és értékelés az irodalomórán. A módszerek alkalmazásának
lehetőségei a romantika tanítása közben
14.
A posztmodern költemény tanításának különleges problémái egy szabadon
választott vers tanítása során
15.
Az egyéni olvasmányok feldolgozásának módszertani problémái. A
nagyepikai alkotások elemzésének lehetőségei. Móricz Zsigmond vagy Ottlik Géza
vagy Mészöly Miklós tanításának tervezése
16.
A kortárs próza tanításának irodalomtudományi és pedagógiai problémái
egy szabadon választott szerző egy vagy több műve alapján. Irodalmi sajtó az
irodalomtanításban
17.
Az irodalom határterületei: filmolvasás, kreatív dráma, populáris és
regionális kultúra az irodalomórán. Az egyik tervezésének, szervezésének,
megvalósításának elméleti és gyakorlati problémái
Kötelező
irodalom:
Irodalomtanítás az
ezredfordulón,
szerk. Sipos Lajos, Celdömölk,
1998.
Cserhalmi Zsuzsa, Amit az irodalomtanításról tudni kellene…, Bp., 2000.
Zsolnai József, A pedagógiai (anyanyelv- és irodalompedagógiai) paradigmák és
legitimációs fogalmi hátteréről = ZS. J., Paradigmák és paradigmaváltások a
magyarországi anyanyelv- és irodalompedagógiai kutatások körében, Pápa,
2001, 95–100.
Ajánlott irodalom:
Babits Mihály, Irodalmi nevelés = B. M., Esszék, tanulmányok,
Bp., 1978, I, 87–99.
Cserhalmi Zsuzsa, Módszertár, Bp., 2001.
Eck Júlia, Drámajáték a középiskolai irodalomórán, Bp., 2000.
Egyed
Emese, Fedinec Csilla,
Gordon
Győri János, Jakobsenné
Szentmihályi Róza, Jankay Éva, Juhászné
Mestertanárok, szerk. Gordon Győri
János, Bp., 2004.
Irodalomtankönyv-ma, szerk. Fűzfa Balázs, Bp., 2002.
Kelemen Péter, Képességfejlesztő irodalomtanítás, Bp., 1988.
Margócsy István, Magyar nyelv és/vagy irodalom. Egy tantárgy
kialakulása és változásai, BUKSZ, 1996/1.
Orbán Györgyi, Háttérelemzések, Kolozsvár, 2000.
Pethőné
Sipos Lajos, Új törekvések a humán tárgyak tanításában, Iskolakultúra, 2002/9.
Zsolnai József, Paradigmák és paradigmaváltások a
magyarországi anyanyelv- és irodalompedagógiai kutatások körében, Pápa,
Veszprémi Egyetem Tanárképző Kar Pedagógiai Kutatóintézete 2001.