MR-292
Az irodalomtanítás elmélete
(szakzáróvizsga-tételek is)
A folyamatos szemináriumi munkát és a félév végén az alább következő témakörök meghatározott részéből külön beszámolót kívánó tanegység egyszerre szeretne elméleti és gyakorlati ismereteket nyújtani. Összefoglalva az irodalomtanítás általános kérdéseit és a gyakorlóiskolai tanítás megkezdéséhez szükséges tudnivalókat, szól a nemzeti alaptanterv, a helyi tanterv és az egyéni tanítási program viszonyáról, a tanterv- és óravázlat készítésről, az irodalomóra irodalomtudományi, pedagógiai-pszichológiai és módszertani vonatkozásairól, az irodalomóra megszervezésének és vezetésének tudnivalóiról, az iskolai munka területeiről. Ugyanakkor közös gondolkodásra is invitál. Demonstrálni szeretné, milyen irodalomtudományi, irodalomtörténeti, pszichológiai, pedagógiai és egyéb szempontok érvényesülhetnek a tananyag megválasztásában, az anyag megszerkesztésében, a tanításban.
Témakörök
1. Az „irodalom” tantárgy kialakulásának történeti folyamata. Iskolaszerkezet, irodalomfogalom, irodalomtanítás Magyarországon a XX. század végéig
2. Irodalomtanítási stratégiák a harmadik évezredben egy rendszer (angol, francia, német, orosz, svéd, japán, izraeli, egyesült államokbeli, nemzetközi érettségi) részletes bemutatásával
4. Az irodalomóra irodalomtudományi, pedagógiai-pszichológiai és módszertani kérdései. Egy életmű tanításának problémái Petőfi vagy Ady vagy József Attila pályája kapcsán
5. Azonos és eltérő vonások az 1–6. és 7–12. osztály tanításában. Arany János művei az 5-6. és a 7-12. évfolyamokon
6. Az iskolai szövegelemzés főbb módszertani lehetőségei. Az explication de texte, a strukturalista elemzés, a hermeneutikai stb. eljárás Szilágyi Domokos:Héjjasfalva felé c. versének tanításában
7. Műelemzés és műértés viszonya Kosztolányi Dezső: Boldog szomorú dal c. versének tanításában. A történetiség fogalma az irodalomtanításban
9. Az irodalomtanítás sajátos módszerei: a tanári előadás, a beszélgetés, a vita, a tankönyvekkel való önálló munka, a szemléltetés stb. Arany- vagy Kosztolányi- vagy Babits- életmű tanítása során
10. Óratípusok az irodalomoktatásban – egy XIX. vagy XX. századi világirodalmi nagyepikai alkotás értelmezése
11. Az ismeretek megszilárdításának módszerei: a gyakorlás, az ismétlés, az összefoglalás. A lehetőségek demonstrációja a késő modernség tanításakor szervezhető órákon
12. Az irodalom-, az anyanyelv és a nyelvtanítás kapcsolata egy Janus Panonius-, vagy Goethe-, vagy Puskin-, vagy Verlaine-, vagy T. S. Eliot-vers kapcsán
13. Az irodalomóra előkészítése és tervezése. Az irodalom és más művészetek kapcsolata az irodalomtanításban a klasszikus modernség korszakáról szervezhető órákon
14. Ellenőrzés és értékelés az irodalomórán. A módszerek alkalmazásának lehetőségei a romantika tanítása közben
16. Az egyéni olvasmányok feldolgozásának módszertani problémái. A nagyepikai alkotások elemzésének lehetőségei. Móricz Zsigmond vagy Ottlik Géza vagy Mészöly Miklós tanításának tervezése
18. Az irodalom határterületei: filmolvasás, kreatív dráma, populáris regiszter és regionális kultúra az irodalomórán. Az egyik tervezésének, szervezésének, megvalósításának elméleti és gyakorlati problémái
Szakirodalom
Kötelező irodalom
Irodalomtanítás az ezredfordulón, főszerk. SIPOS Lajos, Celdömölk, 1998.
CSERHALMI Zsuzsa, Amit az irodalomtanításról tudni kellene…, Bp., 2000
Sipos Lajos, Forgács Anna, Fűzfa Balázs, Iskolaszerkezet és irodalomtanítás Magyarországon = Egyed Emese, Fedinec Csilla, Forgács Anna, Fűzfa Balázs, Heder Ágnes, Marcsók Vilma, Pisnják Mária, Sipos Lajos, Villányi Eszter, Iskolaszerkezet és irodalomtanítás a Kárpát medencében, Bp., 2003, 5–89
Zsolnai József, A pedagógiai (anyanyelv- és irodalompedagógiai) paradigmák és legitimációs fogalmi hátteréről = ZS. J., Paradigmák és paradigmaváltások a magyarországi anyanyelv- és irodalompedagógiai kutatások körében, Pápa, 2001, 95–100.
Ajánlott irodalom
BABITS Mihály, Irodalmi nevelés = B. M., Esszék, tanulmányok, Bp., 1978, I, 87–99
CSERHALMI Zsuzsa, Módszertár, Bp., 2001.
ECK Júlia, Drámajáték a középiskolai irodalomórán, Bp., 2000.
Egyed Emese, Fedinec Csilla, Forgács Anna, Fűzfa Balázs, Heder Ágnes, Marcsók Vilma, Pisnják Mária, Sipos Lajos, Villányi Eszter, Iskolaszerkezet és irodalomtanítás a Kárpát medencében, Bp., 2003, 5–89
FÓRIS-FERENCZI Rita, ORBÁN Gyöngyi, SZÉKELY Melinda, VINCZE Kala Zsófia, ZÁGONI Melinda, Beszélgetőkönyv a megértő irodalomtanításról, Sepsiszentgyörgy, 2003.
Gordon Győri János, Jakobsenné Szentmihályi Róza, Jankay Éva, Juhászné
KARÁCSONY Sándor, Az irodalmi nevelés, (reprint), Bp., 1993.
KELEMEN Péter, Képességfejlesztő irodalomtanítás, Bp., 1988.
KULCSÁR-SZABÓ Ernő, Az esztétikai tapasztalat nyomában. Irodalmi tankönyvek az évtized nyitányán = K. SZ. E., Az új kritika dilemmái. Az irodalomértés helyzete az ezredvégen, Bp., 1994, 101-112
KULCSÁR-SZABÓ Ernő, Irodalomértésünk néhány örökletes előföltevéséről = K. SZ. E., Irodalom és hermeneutika, Bp., 2000, 17–25
MARGÓCSY István, Magyar nyelv és/vagy irodalom. Egy tantárgy kialakulása és változásai, BUKSZ, 1996/1.
ORBÁN Györgyi, Háttérelemzések, Kolozsvár, 2000.
SIPOS Lajos, Új törekvések a humán tárgyak tanításában, Iskolakultúra, 2002/9.
ZSOLNAI József, Paradigmák és paradigmaváltások a magyarországi anyanyelv- és irodalompedagógiai kutatások körében, Pápa, 2001.